NOMBOR BULAT HINGGA 100 : TAHUN 1
Bidang: Nombor dan Operasi
Tajuk: Nombor Bulat hingga 100
Standard Kandungan: Murid dibimbing untuk:
Membundar nombor bulat
Standard Pembelajaran: Murid berupaya untuk:
i. Membundar nombor bulat kepada puluh terdekat dengan menggunakan:
(a) Bahan konkrit,
(b) Kad soalan
(c) Dekak-dekak
(d) Garis nombor,
Indikator Amalan Kreativiti :
1.1.1, 1.1.2, 1.1.6, 1.1.7, 1.1.8, 1.2.1, 1.2.4, 1.2.5, 2.1.4, 2.2.2 |
Masa: 60 minit (2 waktu)
Fasa | Cadangan Aktiviti | Cadangan Komunikasi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Persediaan Pemerhatian (Set Induksi) Analisa | a. Murid membuat pemerhatian terhadap bilangan murid yang berdiri di hadapan kelas. b.Murid yand berdiri menyebut nombor masing-masing bermula dari kiri. A B C c. Guru minta murid menjawab soalan secara lisan untuk pemahaman konsep dekat atau hampir. | i.Apa yang kamu lihat? ii. Berapa orang yang berada di tengah-tengah/antara A dan C? iii. Berapa orang yang berada di tengah-tengah/antara A dan B? iv. Siapa yang paling dekat dengan C. A atau B? Kenapa? v. Siapa yang paling dekat dengan A. B atau C? Kenapa? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Imaginasi Perkembangan Pengukuhan Tindakan | a.Murid diberikan dekak-dekak mengikut kumpulan Contoh: e. Guru menyuruh murid mengubah kedudukan butang kuning dan mempelbagaikan soalan seperti di atas. Nota : Guru memberi penjelasan mengenai butang yang berada di tengah-tengah yang mewakili nombor 5. a. Menunjukkan garis nombor seperti di bawah: Nota: Guru memberi penjelasan nilai 0 dalam angka b. Aktiviti kumpulan ( 5 soalan berkaitan) Contoh soalan pada kad: Nombor 4 lebih dekat kepada 0 atau Kepada 10. c. Bersoal jawab dengan murid mengenai garis nombor dua digit dan gandaan 10. Contoh: Nota: Guru boleh pelbagai nombor pada garis nombor sehingga 100 termasuk gandaan 10 sambil memperkenalkan perkataan bundar d. Paparkan kepada murid satu contoh garis nombor bersama soalan Contoh: Nota: Guru memaparkan beberapa garis nombor lain. e.Perkukuhkan kemahiran murid dengan melakukan aktiviti seperti contoh di bawah: i. Bawa murid keluar dari bilik darjah ii. Minta murid memerhati bahan konkrit yang berada di dalam satu barisan Contoh: Pokok bunga,kereta guru, tiang, tingkap bangunan dan anak tangga Terapkan sikap berkerjasama dan bantu membantu bagi memastikan tugasan yang diberi dapat disempurnakan a. Edarkan Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2 kepada setiap murid. Contoh: Lembaran Kerja 1 Bulatkan nombor-nombor yang hampir dengan nombor yang digaris i. 10 1 , 3 , , ii. 20 14 , , , Contoh: Lembaran Kerja 2 Padankan nombor dalam kotak B yang hampir dengan kotak A A B
| i. Butang kuning lebih dekat kepada butang hijau atau butang biru? i. Sebutkan nombor yang terbentuk pada garis nombor ii. Perbincangan dengan rakan dengan menggunakan kad yang disediakan. i. Nombor 28 lebih dekat kepada nombor 20 atau 30? i. 51 hampir kepada 50 atau 60 ? ii. 58 hampir kepada 50 atau 60? iii. 55 hampir kepada 50 atau 60? i. Bentukkan kumpulan mengikut bahan konkrit yang hendak dibincang ii.Bincangkan hasil kerja yang kamu lakukan. Perbetulkan kesilapan serta merta yang dilakukan oleh murid sewaktu perbincangan. i. Selesaikan tugasan yang diberi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pentaksiran | Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2. Murid perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum bergerak ke kemahiran berikutnya. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilai dan Sikap | Terapkan sifat berkerjasama dan bersungguh-sungguh sewaktu melakukan aktiviti di dalam dan di luar bilik darjah. |
NOMBOR SEHINGGA 100: TAHUN 1
Lembaran Kerja 1
Nama :__________________________
Kelas:__________________
Gariskan nombor-nombor yang hampir dengan nombor yang
berada di dalam bulatan.
1. 2 , 4 , 6 , 9
2. 12 , 14 , 15 , 18
3. 23 , 25 , 27 , 29
4. 31 , 34 , 34 , 38
5. 41 , 44 , 46 , 49
6. 51 , 54 , 55 , 58
7. 63 , 65 , 66 , 69
8. 71 , 73 , 75 , 78
9. 83 , 85 , 87 , 89
10. 92 , 94 , 95 , 97
NOMBOR SEHINGGA 100: TAHUN 1
Lembaran Kerja 2
Nama :__________________________
Kelas:__________________
A.Padankan nombor dalam kotak A yang hampir dengan
nombor dalam kotak B.
A B
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Bundarkan nombor-nombor di bawah kepada puluh yang terdekat.
|
|
|
1. _____ 2. ______ 3. ______
| |||||
4. ______ 5. _____ 6. _____
No comments:
Post a Comment